Vyberte stránku

Uvažujete-li o nových webových stránkách, nebo o renovaci starších, je dobré pamatovat na několik velmi jednoduchých pravidel.

Ujasněte si cíl webu

Bez jasného vymezení k čemu má budoucí web sloužit budete vy i dodavatelská agentura dlouze tápat a v celém procesu tvořit mnoho chyb. Musíte si ujasnit jaké jsou obchodní cíle webu, zda-li jde o výkladní skříň podnikatele, nebo zdroj informací pro nějaký konkrétní projekt, nebo půjde o hlavní prodejní kanál. Někteří si myslí, že všechno lze zkombinovat do jednoho. Bohužel vás zklamu, taková představa je mylná. Jeden z těchto cílů musí dominovat. Zkuste na brankáře ve fotbale kopnout tři penalty najednou, asi takto dopadnete s požadavkem na nový web. Jeden dominantní cíl, jasně viditelný, srozumitelný a jednoduše pochopitelný pro budoucího návštěvníka vašeho nového webu.

Přemýšlejte jako budoucí návštěvník webu

Bude chápat co vidí? Bude znát vaši terminologii, bude vědět kam přišel a proč přišel? Dnešní doba je zahlcena informacemi, proto bude potřeba maximálně zjednodušit co chcete říci, nezkoušet kličky a hádanky. Již v průběhu návrhu je potřeba dívat se přes rameno a ptát se, je všechno jasné? Nemáme na jednom místě moc informací? Nenutíme návštěvníka k akci hned na 3 místech v rámci jednoho prvku? Testujte po celou dobu realizace a nebojte se provést korekce ve smyslu vyškrtnutí a zjednodušení informací, grafiky, prvků a samotného textu.

Nový web netvoří ve firmě jen marketing

Potřeba nového webu by nikdy neměla vzejít jen z nutkavé touhy marketingu. Jde o velmi důležitý nástroj komunikace a propagace celé firmy. Do definice cílů, tvorby obsahu, popisu konkurence a i samotného testování je dobré zapojit i jiná oddělení ve firmě. Pracovníci customer care přinesou informace co zákazníci často hledají (ta technická specifikace fakt nikde není), zatímco produktoví manageri přesně vystihnou benefity a silné stránky vlastních produktů. Obchodní oddělení pak volnou definicí na co zákazníky „uženou“ pomůžou s prodejními argumenty v jednotlivých sekcích či online promo akcích. Zapojte všechny, ale nechte si poslední slovo.

Klíčová slova a SEO

Velmi často opomíjený faktor je SEO (Optimalizace pro vyhledávače jako je Google apod.). Dobrá webová agentura SEO zahrne do projektu, ale pokud volíte levná řešení, či „známého syn ty weby dělá při škole“, zpravidla váš web skončí bez pomyslné průvodky digitální propagace. Analýza klíčových slov a jejich správné pochopení je alfou a omegou úspěšnosti budoucího webu. Při analýze klíčových slov vždy myslete jako váš budoucí zákazník. Zkuste si sami nyní odpovědět, bude někdo hledat spojení pohodlná židle, nebo židle při bolavých zádech.

Technologie a standardy

Experimentovat může být lákavé, ale lidé jsou stále jen lidé. Menu očekávají tam kde jsou na něj zhruba zvyklí, nákupní košík nemá vypadat jako igelitová taška, mizející šipky mohou být skvělým designovým počinem, ale nikdo nepochopí že má kliknout dál. Respektujte zaběhlé standardy, myslete na mobily a tablety (už dosahují 45% průměrných návštěv webů), mějte na mysli jednoduchost a srozumitelnost a hlavně se nenechte „zamknout“ od dodavatele do nějakého velmi unikátního managementu obsahu (CMS). Ptejte se kdo a jak může editovat obsah, jak je složité přidat položku do menu, nebo nahrát novou galerii z veletrhu. Systém správy webu by měl být schopen po jednoduchém zaškolení zvládnout průměrně gramotný pracovník marketingu. Jinak si zaděláváte na průšvih do budoucna.

I u tvorby nové webové prezentace, či eshopu jakékoliv velikosti platí, že je potřeba zapojit selský rozum a mít skutečně na mysli zákazníka a jeho pravděpodobné potřeby a požadavky.