Na co myslet při tvorbě nových webových stránek

Uvažujete o nových webových stránkách nebo o renovaci těch starších? Je dobré přitom pamatovat na několik velmi jednoduchých pravidel:

Ujasněte si cíl webu

Bez jasného vymezení, k čemu má budoucí web sloužit, budete nejen vy, ale i dodavatelská agentura dlouze tápat a v celém procesu tvořit mnoho zbytečných chyb.

Nejprve si musíte ujasnit, jaké jsou obchodní cíle webu. Jde pouze o portfolio podnikatele nebo o zdroj informací pro nějaký konkrétní projekt? O hlavní prodejní kanál? Někteří si myslí, že všechno lze zkombinovat do jednoho. Bohužel vás zklameme, taková představa je mylná. Jeden z těchto cílů musí vždy dominovat. Uvedeme jednoduchý příklad. Zkuste na brankáře ve fotbale kopnout tři penalty najednou. Asi takto dopadnete s požadavkem na nový web. Vymezte si jeden jasně viditelný, srozumitelný a dominantní cíl. Takový, který je pro budoucího návštěvníka vašeho nového webu jednoduše pochopitelný.

Přemýšlejte jako budoucí návštěvník webu

Pochopíte i vy, co budoucí návštěvník uvidí? Bude znát vaši terminologii, kam přišel a proč tam přišel? Dnešní doba je zahlcena informacemi, proto bude potřeba maximálně zjednodušit to, co chcete říci.

Nezkoušejte kličky a hádanky. Již v průběhu návrhu je potřeba dívat se přes rameno a ptát se, zda je vše jasné. Nemáme na jednom místě až moc informací? Nenutíme návštěvníka k akci hned na 3 místech v rámci jednoho prvku? Testujte po celou dobu realizace a nebojte se provést korekce ve smyslu vyškrtnutí a zjednodušení informací, grafiky a samotného textu.

Na tvorbu nových webových stránek (a s tím i úzce spojené kvalitní SEO) nemusíte být sami. Společně prozkoumáme vaše obchodní cíle, jaká jsou očekávání od nového webu a také projdeme všechny případné chyby stávajícího řešení.  Pokud návštěvníci z webu odchází aniž by nakoupili nebo nezanechali kontakt, je taková webová prezentace nefunkční a vám je k ničemu.

napište nám

Nový web netvoří ve firmě jen marketing

Potřeba nového webu by nikdy neměla vzejít jen z nutkavé touhy samotného marketingu. Jde o velmi důležitý nástroj komunikace a propagace celé firmy. Do definice cílů, tvorby obsahu, popisu konkurence i samotného testování je dobré zapojit více oddělení vaší firmy.

Například pracovníci zákaznické péče vám mohou dodat informace, co zákazníci často vyhledávají. Produktoví manažeři zase mohou přesně vystihnout benefity a silné stránky vlastních produktů. Obchodní oddělení pak mohou volně definovat, na co zákazníky „uženou“, respektive mohou pomoci s prodejními argumenty v jednotlivých sekcích, či online promo akcích. Zapojte všechny, ale vždy si ponechte poslední slovo.

SEO a klíčová slova 

Velmi často opomíjený faktor je SEO (Optimalizace pro vyhledávače jako je Google apod.). Dobrá webová agentura ho zahrnuje do projektu, ale pokud volíte levná řešení či „známého syn ty weby dělá při škole“, zpravidla váš web skončí bez pomyslné průvodky digitální propagace.

Analýza klíčových slov a jejich správné pochopení je alfou i omegou úspěšnosti budoucího webu. Při této analýze vždy přemýšlejte jako váš budoucí zákazník. Zkuste si nyní sami odpovědět, zda bude někdo hledat spíše spojení pohodlná židle nebo židle při bolavých zádech?

Technologie a standardy

Experimentovat může být lákavé, ale lidé jsou stále jen lidé. Menu očekávají tam, kde jsou na něj jednoduše zvyklí. Ani nákupní košík nemá vypadat jako igelitová taška. Mizející šipky mohou být skvělým designovým počinem, ale nikdo nepochopí, že má kliknout dál. Respektujte zaběhlé standardy. Myslete i na mobily a tablety (ty už dosahují 45% průměrných návštěv webů). Mějte na mysli jednoduchost a srozumitelnost a hlavně se nenechte „uvrtat“ od dodavatele do nějakého velmi unikátního managementu obsahu (CMS). Ptejte se, kdo a jak může editovat obsah, jak je složité přidat položku do menu, nebo nahrát novou galerii z veletrhu. Systém správy webu by měl být schopný po jednoduchém zaškolení ovládat i průměrně gramotný pracovník marketingu. Myslete na všechny tyto věci, jinak si zaděláváte na průšvih do budoucna.

I u tvorby nové webové prezentace či e-shopu jakékoliv velikosti platí, že je potřeba zapojit selský rozum a mít skutečně na mysli pravděpodobné potřeby a požadavky budoucího zákazníka.