Marketingové tipy pro malé podniky a živnostníky v dobách Covid-19
Všichni bez výjimky pociťují dnes a denně dopady pandemie Covid-19. Ekonomicky velmi silně dopadá na živnostníky, malé a střední firmy. Začít podnikat, rozjet vlastní provoz, výrobu, nebo služby je samo o sobě velmi těžké. A co tepvre, když zákazníci zůstanou doma a váš podnik musí zavřít, nebo se přesunout do světa online.
Ohlas od našich klientů, jejich aktuální, mnohdy stresová situace, jindy nejistota, kdy se konečně vše otevře, mne vedlo k sepsání pár tipů, jak z pohledu marketingu fungovat.
Je dobré si říci co dělat… a čeho se naopak vyvarovat
Buďte upřímní a komunikujte
I vaši zákazníci mají své problémy a řeší nastalou situaci. Právě proto ocení upřímnost a otevřenost.
Je dobré říci jak na tom jste, co potřebujete, co nabízíte, proč za některé služby chcete nově platit, ačkoliv dříve byly doplňkem. Jsme národem, který se dokáže obrovsky semknout. Dnes a denně komunita ukazuje co dokáže. Řekněte svým zákazníkům a svému okolí jaký máte plán na přežití a co od nich chcete. Pokud nabízíte skvělé výrobky a služby, lidé o to nebudou chtít přijít. Nikdo nechce místo svého oblíbeného kadeřnického salónu nějaké kasino.
Přemýšlejte nad možnostmi jaké nově máte, jaké z vašich služeb a produktů můžete přesunou do online světa. Jak využít nastalou situaci a konečně aktualizovat co nabízíte. Jak oslovit vzdálenější trh, namísto vlastní čtvrti celé město? V aktuální situaci platí víc, než kdy jindy „think outside of the box“.
… a čeho se naopak vyvarovat
Nepropadnout panice a zastavit se na místě
Je to těžké, světlo na konci tunelu nikde, všichni kreslí černé scénáře. Lehko se řekne, nepanikařit. I zde platí, že všechno jednou musí přejít, ekonomika je v jiné kondici, s jinými technologickými možnostmi, než před 50 nebo 100 lety. Lidé kolem vás jsou ochotni pomoci a existují i programy pomoci. Od vlády (přes všechny výtky a výhrady, které k tomu osobně mám), přes různé profesní asociace až po podporu od technologických firem. Seznam, facebook i google mají své programy na podporu firem zasažených Covid-19. Jsou to například programy dotací na online placené reklamní kampaně.
Velkou chybou může být zastavení všech marketingových aktivit. Obecně mají lidé v panic-módu tendenci řešit úspory zkratkovitě. Rychle škrtnout náklad, který vidím a který nemá hmotnou podobu. Zastavím vše i kampaň naplánovanou na podzim. Jednoduché, ale co to přinese?
Už Henry Ford říkával, že kdyby měl poslední dolar utratil by ho za reklamu.
Pár tipů a nápadů
Co dělat s webem?
Máte čas. Upravte si webovou prezentaci. Projděte si svůj web od začátku do konce. Jste naladěni na novou dobu, tedy tvrdou online konkurenci? Najdou vás zákazníci ve vyhledávačích, říkáte co prodáváte? Mají možnost vás kontaktovat na jeden dotek? Je nabídka srozumitelná? Je váš web čitelný na mobilu?
Upravte, přepište, udělejte nové fotky, pojmenujte správně co nabízíte. Aktualizujte a doplňte si zápisky v Google-můj business nebo Seznam-moje firma. Nyní máte čas, jakmile otevřete provoz, už na to čas nebude.
Sociální sítě
Fenomén sociálních sítí se opět ukazuje v plné kráse. Všichni jsou doma a provoz na sítích vzrostl několikanásobně. Kdy jindy říci jsem tu, pokračuji, vylepšuji a těším se na vás, své zákazníky, až vše pomine. Sdělujte důležité aktualizace, nejbližší plány, akce. Nebojte se utratit drobné peníze na placenou reklamu. Myslete tak, že část vaší konkurence může být v panice a všechno zastavili. Využijte toho, lepší čas na levnějsí proklik a kreativní texty a grafiku nebude. Kdo udává trend a tempo, vede trh.
Co funguje
Dárkové karty – mnoho firem dnes nabízí „odložený“ nákup. Nakup nyní a v létě si vybereš. Je to přesně ten typ podpory, o kterou můžete požádat komunitu vašich zákazníků.
Prodej online – pokud máte eshop hotový, skvělé, vylepšete, zapojte PayPerClick reklamu. Pokud nemáte, možná nastal čas nějaký si pořídit. Svět se zkrátka změnil, když může naše 50 letá učitelka učit online, můžete mít eshop. Vlastně, už asi musíte mít. Eshop si nemusíte nutně nechat vyrobit u agentur jako je ta naše. Existují desítky variant – předpřipravených superšablon. Namátkou Google, Amazon i Facebook mají své eshopy na kliknutí. Není to sice žádné terno, ale rychlost a jednoduchost vítězí.
Programy na podporu – seznam.cz programem nenecháme vás v tom nabízí podporu pro onlie kampaně. Někde to bude zcela zdarma, někde formou dotovaného rozpočtu. Zapojte se a využijte. Facebook má ve své části small business support otevřený program pro SMB. Program teprve startuje a nejsou jasné větší detaily. Minimálně mají velkou zásobu návodů a tipů pro všechny podnikatele.
Návody, tutoriály, sdílené tipy – některé jsou kvalitní, některé méně. Využijte vše co se kde dá získat za informace. Víte co sdílí vaše účetní firma, co vaše marketingová agentura (ups), nebo co váš právník? Pátrejte a učte se jak to dělají jinde. Lidé jsou ochotni sdílet své postřehy, odkazy a nápady. Využijte a studujte.
Jsem spíše životní optimista, nevěřím na černo-černý scénář apokalyptického světa. Věřím, že celý Covid-19 je jedna velká příležitost. Co bylo před rokem nemyslitelné na poli online, překvapivě jde. Skvělé, využijte příležitost a „doufejme“, že už se nebude opakovat. Nebo alespoň jinou formou.
#staysafe
Na digitální marketing nemusíte být sami. Společně prozkoumáme možnosti, rozpočet a navrhneme do čeho se pustit.
Čtěte také naše další články
Proč mít vlastně webové stránky?
Fenomén internetu je nám všem dobře znám. Prosadit se v konkurenčním prostředí je stále náročnější. Ignorovat online svět znamená být dramaticky...
24 překvapivých faktů o SEO – Search Engine Optimization
Všechny společnosti, které chtějí “být vidět” online potřebují skvělé SEO - optimalizovaný web pro vyhledávače. Na velikosti zde opravdu nezáleží....
Základy SEO pro lepší výkon webu
SEO - Search Engine Optimization - je velmi důležitou a současně velmi komplikovanou součástí digitálního marketingu. Každý kdo se do SEO pustí je...
Na co myslet při tvorbě nového webu…
Na co myslet při tvorbě nových webových stránek Uvažujete o nových webových stránkách nebo o renovaci těch starších? Je dobré přitom pamatovat na...
Jak na marketing u malé rodinné firmy?
Prvotní chaos? Často se setkáváme s malými rodinnými firmami, které dělají marketing tzv. “na koleni”. V horším případě si náhodné nápady realizují...
FIREMNÍ ÚDAJE
AKO Enterprise s.r.o.
V Zahradách 1115/31
252 19 Rudná