Vyberte stránku

Prvotní chaos?

Často se setkáváme s malými rodinnými firmami, které si „pečou“ marketing na koleni. V horším případě náhodné nápady realizují u specialistů. Bez celkové koncepce marketingu, bombardováni nabídkami specialistů, vystrašeni kolik by toho měli vlastně dělat. V zajetí obav, pokud nebudou dělat všechno najednou, nebudou vidět. Trpí, utrácejí a diví se, že kýžený výsledek nikde.

Naivní a vytržené z kontextu zkusí PPC kampaně, vždyť je tam všechno automatizované, to musí vyjít. Zaplatí si digitálního nomáda na „Instáč“ a ten sype jednu fotku za druhou. Kamarádovo syn má ten program na obrázky, on nám namaluje etiketu, logo, letáček. A texty napíšeme večer před spaním než vyčerpáním omdlíme…

To nemůže už z podstaty věci fungovat. Dílčí, nekoncepční a náhodné akce mohou přinést jen náklady a vyčerpání.

Jak z toho ven?

Chce to trochu poodstoupit a zamyslet se. První otázka by měla být jedno velké PROČ, čeho chcete dosáhnout, co je vaším cílem. Kromě obvyklého „kamionu plného peněz “ je najednou velmi těžké definovat konkrétní cíle, chceme toho všichni moc a najednou. Jak jednoduchá otázka a jak je nakonec zapeklitá a těžká. Přitom je zcela zásadní pro kvalitní marketing a rozvoj dalších strategií. Naučit se sám sobě odpovědět kam směřuji, kdo jsou moji klienti. Co všechno tvoří můj profit? Která část podnikání funguje, která potřebuje popostrčit a která naopak v té podobě v jaké je vlastně stačí.

Nedávno jsme s klientem šli takříkajíc na dřeň. Jedno z překvapivých zjištění bylo, že část jeho cílové skupiny je zastoupena max 20 potenciálními zákazníky. Proč na ně cílit, proč pro ně uzpůsobovat web nebo eshop. 20ti firmám je zkrátka potřeba zavolat a oslovit je na přímo a tomu věnovat energii. Na ty nebude fungovat PPC, ani skvělé SEO, nebo perfektně odladěný Facebook. Můžete utratit tisíce za kampaně, ale jeden telefonát bude dramaticky účinnější.

Za každých okolností je potřeba nehonit 30 zajíců po poli. Je nutné soustředit se na základní otázky, vybrat jednu cílovou skupinu a s tou začít pracovat. Nefunguje prodej pro firemní zákazníky? Kolik % obratu tvoří? 20%, ale chceme podíl zvednout na 35%. Výborně, tomu se pojďme věnovat. Vytvořme brief, zadání. Definujme cíle, vyberme funkční komunikační kanály, zvolme novou textaci části webu, pusťme 2-3 reklamní sestavy, sbírejme data jen pro tuto konkrétní cílovou skupinu a pracujme s nimi. Jakmile splníme tento cíl, můžeme se vrhnout na další. Až na konci zjistíme, že máme různorodý marketing, zvládáme to levou zadní, sami se v tom orientujete a když chceme najmout dílčího specialistu, dáme mu přesné zadání, mantinely v kterých se má pohybovat a bude to fungovat.