Prvotní chaos?

Často se setkáváme s malými rodinnými firmami, které dělají marketing tzv. “na koleni”. V horším případě si náhodné nápady realizují u specialistů. Jsou bez celkové koncepce marketingu “bombardováni” nabídkami specialistů a vystrašeni, kolik by toho měli vlastně dělat. V zajetí obav, co se stane, pokud nebudou vše dělat najednou. Bojí se, že nebudou vidět, trpí, zbytečně utrácejí a diví se, že kýžený výsledek se nedostavil.

Naivní a vytržení z kontextu zkouší PPC kampaně, “kde je přeci vše automatizované”, kde to už jednoduše musí vyjít. Zaplatí si digitálního nomáda na „Instáč“ a ten sype jednu fotku za druhou. “Kamarádovo syn má ten program na obrázky”, ten nám namaluje etiketu, logo, letáček… A texty napíšeme večer před spaním než omdlíme vyčerpáním…

To nikdy nemůže (už z podstaty věci) fungovat. Dílčí, nekoncepční a náhodné akce mohou přinést jen náklady a vyčerpání.

Jak z toho ven?

Chce to se zastavit a zamyslet se.

První otázka by měla být jedno velké PROČ. Proč to děláte? Čeho chcete dosáhnout? Co je vaším cílem? Kromě obvyklé odpovědi – kvůli penězům, je najednou velmi těžké definovat konkrétní cíle. Najednou toho všichni chceme moc a hlavně ihned. Jak jednoduchá otázka a jak je v konečném důsledku zapeklitá a těžká. Přitom je zcela zásadní pro kvalitní marketing a rozvoj dalších strategií.

Naučit se sám sobě odpovědět: kam směřuji? kdo jsou moji klienti? co všechno stojí za mým profitem? která část podnikání funguje, která potřebuje popostrčit a která naopak v té podobě, v jaké je, vlastně stačí.

Nedávno jsme s klientem šli takříkajíc “do morku kosti”. Jedno z překvapivých zjištění bylo, že část jeho cílové skupiny je zastoupena max. 20 potenciálními zákazníky. Proč na ně cílit, proč pro ně uzpůsobovat web nebo e-shop. 20 firmám je zkrátka potřeba zavolat a oslovit je na přímo, věnovat tomu energii. Na ty nebude fungovat PPC, ani skvělé SEO nebo Facebook doladěný do nejmenšího detailu. Můžete utratit tisíce za kampaně, ale jeden telefonát bude dvakrát tak účinnější.

Ne vždy a za všech okolností je potřeba „honit 30 zajíců po poli“. Je nutné soustředit se na základní otázky, vybrat jednu cílovou skupinu a s tou začít pracovat. Nefunguje ve firmě zákaznický prodej? Kolik % celkového obratu tvoří? Představuje 20 %, ale vy chcete podíl zvednout na 35 %? Výborně, tomu se pojďme věnovat.

Vytvořte brief, zadání. Definujte cíle, vyberte funkční komunikační kanály, zvolte novou textaci části webu, pusťte 2-3 reklamní sestavy, sbírejte data jen pro tuto konkrétní cílovou skupinu a pracujte s nimi. Na tyto všechny důležité aspekty se můžeme podívat i společně. Jakmile splníte tento cíl, můžete se vrhnout na další. Až na konci zjistíte, že máte různorodý marketing, už to zvládáte levou zadní. Sami se v tom orientujete a ve chvíli, kdy chcete najmout dílčího specialistu, dáte mu přesné zadání, mantinely, v kterých se má pohybovat a to bude i fungovat.